THE STUDYING OF MOTIVATION OF STUDENT YOUTH TO HEALTHY LIFE-STYLE

Abstract


The article considers motivation of students to maintain healthy life-style. The empirical study was carried out on the basis of the Institute of Social Sciences and Mass Communications of the The Belgorod State National Research University (n=440; proportional sampling was based on characteristics of gender, age and course of education). The study results concerning most preferred sources of information about healthy lifestyle, factors of formation of attitudes and habits of healthy life-style, subjective ideas about one's own health and components of healthy life-style are analyzed. The study established that unstable motivational attitudes to healthy life-style are associated with lacking of awareness of value of health as most important factor of life well-being, conniving attitude to one's own health, lacking of competence in matters of health dependence and various aspects of life, lack of formed behavioral standards of healthy lifestyle. The conclusion is made about necessity of forming sustainable motivation for healthy life-style in students.

About the authors

N. V. Lazurenko

The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The Belgorod State National Research University”, 308015, Belgorod, Russia

N. N. Podporinova

The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The Belgorod State National Research University”, 308015, Belgorod, Russia

M. E. Polenova

The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The Belgorod State National Research University”, 308015, Belgorod, Russia

O. V. Kovalchuk

The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The Belgorod State National Research University”, 308015, Belgorod, Russia

T. V. Nikulina

The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The Belgorod State National Research University”, 308015, Belgorod, Russia

References

  1. Чесебиева С. Т., Удычак М. М. Мотивация формирования здорового образа жизни студенческой молодежи. Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2014. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/motivatsiya-formirovaniya-zdorovogo-obraza-zhizni-u-studencheskoy-molodezh
  2. Воронов Н. А. Структура и компоненты ценностного отношения к здоровью. Modern science. 2019;11(1):172—4.
  3. Marmot M., Wilkinson R. Social determinants of health. New York: Oxford University Press; 2006.
  4. McDowell I. Measuring health: a guide to rating scales and questionnaires. Oxford: Oxford University Press; 2006.
  5. Kawachi I., Subramanian S. V., Kim D. Social capital and health. Springer; 2008.
  6. Стрижков А. П., Дергачев В. Б. Педагогические условия формирования мотивационно-ценностного отношения к здоровью у студентов вуза в процессе физического воспитания. Известия российской военно-медицинской академии. 2020;39(2):232—4. Режим доступа: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=43109528
  7. Стукова О. В. Социально-биологические аспекты некоторых дисгармоничных психологических проявлений личности. Вестник психофизиологии. 2014;(2):12—5.
  8. Федотова Г. В., Федосова Л. П. Социально-биологические основы физической культуры. В сб.: Физическая культура и спорт в высших учебных заведениях; актуальные вопросы теории и практики. Сборник статей по материалам национальной научно-практической конференции, посвященной 70-летию образования кафедры физического воспитания Кубанского ГАУ. Краснодар: Кубанский государственный аграрный университет имени И. Т. Трубилина; 2020. С. 974—80.
  9. Шмойлова Н. А. Ценностное отношение к здоровью и самоактуализация личности. Омский научный вестник. 2007;4(58):126—30.
  10. Щербакова А. В. Формирование здорового образа жизни у студентов. В сб.: Сборник трудов Международной научно-технической конференции молодых ученых (Белгород, 25—27 мая 2020 года). Белгород: Белгородский государственный технологический университет им. В. Г. Шухова; 2020. С. 6882—6.
  11. Карасева Т. В., Руженская Е. В. Особенности мотивации ведения здорового образа жизни. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2013;(5):23—4.
  12. Адылова Н. М., Азимов Р. И. Особенности формирования здорового образа жизни среди населения. Молодой ученый. 2015;(11):618—22.
  13. Иванова С. Ю. Формирование потребности студентов вуза в здоровом образе жизни. Кемерово; 2008.
  14. Вайнер Э. Н. Валеология. Учебник для вузов. М.: Флинта; 2001.
  15. Мартыненко А. В. Валентик Ю. В., Полесский В. А. Формирование здорового образа жизни молодежи. М.: Медицина; 2008.
  16. Пестова Т. Г. Физическая культура как фактор социализации личности студента: Автореф. дис. … канд. пед. наук. Карачаевск; 2004.
  17. Соловьева Т. В. Многообразие подходов к понятию «здоровье» как социальной ценности. В сб.: Современные проблемы и перспективные направления инновационного развития науки: Сборник статей международной конференции. Уфа: АЭТЕРНА; 2016. С. 193—5.
  18. Жираткова Ж. В., Петрова Т. Э., Леонтьева А. В. Формирование здорового образа жизни студенческой молодежи (социологический анализ). Регионология. 2018;26(4):784—97.
  19. Гарипова А. В. Мотивация здорового образа жизни студентов. Форум молодежной науки. 2020;1(3):7—13. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/motivatsiya-zdorovogo-obraza-zhizni-studentov
  20. Борисов Э. И. Существующие представления о здоровье и здоровом образе жизни. В сб.: Организация и методика учебного процесса, физкультурно-оздоровительной и спортивной работы. Сборинк материалов IX международной научно-методической конференции. М.; 2006. С. 159—64.
  21. Раевский Р. Т., Канишевский С. М. Здоровье, здоровый и оздоровительный образ жизни студентов. Омск: Наука и техника; 2008.
  22. Нестерова И. А. Здоровый образ жизни в контексте категории «здоровье». Высшее образование сегодня. 2011;(2):92—4.
  23. Лоншакова Н. А., Диниц Г. Н. Характеристика сформированности здорового образа жизни у студенческой молодежи: аналитический отчет по материалам социологических исследований. М.; 2018. Режим доступа: http://www.rmat.ru/wyswyg/file/nir/2017-2018/social_survey_report.pdf
  24. Марина И. В. Модель формирования ценностного отношения к здоровью в образовательном пространстве вуза. Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2011;(1):104—8. Режим доступа: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=17065441
  25. Петрова Л. Е. Методическая триангуляция при изучении проблемы курения студентов. Социологические исследования. 2013;(2):92—6.
  26. Бочериков Н. Е. Психогигиена умственного труда учащейся молодежи. Киев: Здоровья; 1988.
  27. Верещагина А. В., Гафиатулина Н. Х., Самыгин С. И. Роль социального здоровья российской молодежи в обеспечении социальной безопасности. Национальное здоровье. 2015;3(4):196—206.
  28. Смирнов В. В. Особенности формирования культуры здоровья молодежи в культурно-досуговой сфере. Вопросы современной науки и практики. Университет им. В. И. Вернадского. 2012;1(37):294—9.

Statistics

Views

Abstract - 6

PDF (Russian) - 5

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 2023 АО "Шико"

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Mailing Address

Address: 105064, Vorontsovo Pole, 12, Moscow

Email: ttcheglova@gmail.com

Phone: +7 903 671-67-12

Principal Contact

Tatyana Sheglova
Head of the editorial office
FSSBI «N.A. Semashko National Research Institute of Public Health»

105064, Vorontsovo Pole st., 12, Moscow


Phone: +7 903 671-67-12
Email: redactor@journal-nriph.ru

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies