THE ART-THERAPY AS HEALTH-PRESERVING TECHNOLOGY AT WORK WITH CHILDREN FROM PROBLEM FAMILIES

  • Authors: Sadykov R.M.1,2, Akhmetov V.Y.1,2, Bolshakova N.L.3
  • Affiliations:
    1. The Institute of Social Economic Research — Detached Structural Subdivision of the Federal State Budget Scientific Institution “The Ufa Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences”, 450054, Ufa, Russia
    2. The Federal State Budget Educational Institution of Higher Education “The Ufa University of Science and Technologies”, 450076, Ufa, Russia
  • Issue: Vol 33, No 3 (2025)
  • Pages: 480-486
  • Section: Articles
  • URL: https://journal-nriph.ru/journal/article/view/1702
  • DOI: https://doi.org/10.32687/0869-866X-2025-33-3-480-486
  • Cite item

Abstract


The considered issue is conditioned by need in studying psycho-social problems of children from problem families and searching for technologies to resolve them. The article is devoted to study of health-saving technologies of art therapy applied to children from problem families. It is established that psycho-social problems are widespread among children and adolescents. According to WHO data, their prevalence worldwide is estimated at 10–20%. These problems can seriously interfere with daily life and increase risk of poor academic performance at school. The study revealed emotional (anxiety, depressive feelings, withdrawn behavior, psychosomatic complaints), behavioral (hyperactivity, aggressive behavior, behavior problems) and social (social isolation, lack of social contacts and interactions) problems of children. It is determined that art therapy technology is used to increase self-esteem and self-awareness, to develop emotional stability, to improve social skills and activity and to reduce stress. In recent years, art therapy, as socio-psychological technology, played important role in solving whole range of tasks to preserve the psycho-social health of children, especially ones from problem families. This method is associated with disclosure of personal creative potential, manifestation of social activity, release of one's hidden energy reserves and, as a result, finding optimal ways to resolve one's problems. It is concluded that application of health-saving art therapy technology can provide children from problem groups of population with opportunity to resolve psycho-social problems through “self-healing”, reducing level of social tension, increasing level of emotional well-being.

About the authors

R. M. Sadykov

The Institute of Social Economic Research — Detached Structural Subdivision of the Federal State Budget Scientific Institution “The Ufa Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences”, 450054, Ufa, Russia;

V. Ya. Akhmetov

The Institute of Social Economic Research — Detached Structural Subdivision of the Federal State Budget Scientific Institution “The Ufa Federal Research Center of the Russian Academy of Sciences”, 450054, Ufa, Russia;

N. L. Bolshakova

The Federal State Budget Educational Institution of Higher Education “The Ufa University of Science and Technologies”, 450076, Ufa, Russia

References

  1. Belozerova L., Guryleva L. Art-therapy as health-saving technology in social-psychological adaptation support among young teachers. The Russian Journal of Physical Education and Sport. 2018;13(4):83—8. doi: 10.14526/2070-4798-2018-13-4-101-108
  2. Bosgraaf L., Spreen M., Pattiselanno K., Hooren Sv. Art Therapy for Psychosocial Problems in Children and Adolescents: A Systematic Narrative Review on Art Therapeutic Means and Forms of Expression, Therapist Behavior, and Supposed Mechanisms of Change. Front. Psychol. 2020. 11:584685. doi: 10.3389/fpsyg.2020.584685
  3. Waller D. Art Therapy for Children: How It Leads to Change. Clin. Child Psychol. Psychiatry. 2006;11(2):271—82. doi: 10.1177/1359104506061419
  4. Mittal S., Mahapatra M., Ansari S. Effect of Art Therapy on Adolescents' Mental Health. Российский психологический журнал. 2022;19(4):71—9. doi: 10.21702/rpj.2022.4.4
  5. Федеральная служба государственной статистики. Режим доступа: http://www.gks.ru (дата обращения 05.06.2024).
  6. Садыков Р. М., Большакова Н. Л. Модернизация института семьи через призму ее структурных и функциональных изменений. Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2021;5(398):968—82. doi: 10.24891/ni.17.5.968
  7. Гришина Е. Е. Материальное положение многодетных семей и факторы роста их доходов. Финансовый журнал. 2024;(1):45—60. doi: 10.31107/2075-1990-2024-1-45-60
  8. Рашитова Л. К. Монородительская семья как особый тип семьи. Электронный научный журнал. 2015;2(2):523—6. doi: 10.18534/enj.2015.02.523
  9. Волошина И. Г., Воробьева Г. Е. Социально-педагогическое сопровождение неполной отцовской семьи. Современные наукоемкие технологии. 2019;(4):71—4.
  10. Чуланов Д. М. Причины и социальные последствия разводов. Вестник науки и образования. 2020;13-2(91):61—3.
  11. Прокофьева Л. М., Корчагина И. И. Неполные семьи с детьми в России: масштабы распространения и материальная поддержка. Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2020;9-1(48):172—9. doi: 10.24411/2500-1000-2020-11006
  12. Селиванова О. В., Коробкова Н. Ю. Неполные семьи в регионах России: масштабы и социально-экономические характеристики. Социально-трудовые исследования. 2024;1(54):147—56. doi: 10.34022/2658-3712-2024-54-1-147-156
  13. Садыков Р. М., Большакова Н. Л., Хамадеева Р. Х. Социальная деятельность негосударственных организаций в отношении семей с детьми. Вестник университета. 2021;(4):189—94. doi: 10.26425/1816-4277-2021-4-189-194
  14. Петрова Ю. И., Гареева З. К. Социальная работа с неполными семьями. Наука через призму времени. 2021;7(52):71.
  15. Кучина Н. Н., Данилова М. В. Социально-психологическая профилактика виктимного поведения подростков из неблагополучных семей. Современный ученый. 2021;(2):44—9.
  16. Кошман Н. В. Социально-психологическая работа с семейным неблагополучием как важное условие защиты прав ребёнка в семье. Сибирский международный. 2018;20:52—6.
  17. Богданец И. А., Сарманова А. Р. Арт-терапия: терапия искусством. Вестник научных конференций. 2019;6-2(46):29—30.
  18. Самсонова Е. С. Арт-терапия: понятие и направления использования. Медработник дошкольного образовательного учреждения. 2017;(6):99—103.
  19. Козырская И. Н., Зубеня Е. Ю. Использование методов арт-терапии в развитии креативности будущих учителей-дефектологов. Научный потенциал. 2020;2(29):27—30.
  20. Саввинова К. П. Музейная арт-терапия как одна из форм социальной арт-терапии. Вестник Северо-восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Педагогика. Психология. Философия. 2019;3(15):39—42.
  21. Шегеря В. Е. Арт-терапия как метод психокоррекционного воздействия. Интеллектуальные ресурсы — региональному развитию. 2020;(2):271—5.
  22. Volkova O. A., Besschetnova O. V. Child abuse in Russia as a cause of social orphanhood. World Appl. Sci. J. 2013;26;12:1588—94.

Statistics

Views

Abstract - 0

PDF (Russian) - 0

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 2025 АО "Шико"

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Mailing Address

Address: 105064, Vorontsovo Pole, 12, Moscow

Email: ttcheglova@gmail.com

Phone: +7 903 671-67-12

Principal Contact

Tatyana Sheglova
Head of the editorial office
FSSBI «N.A. Semashko National Research Institute of Public Health»

105064, Vorontsovo Pole st., 12, Moscow


Phone: +7 903 671-67-12
Email: redactor@journal-nriph.ru

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies