THE EFFECT OF COVID-19 PANDEMIC ON ATTITUDE OF INTERNET-SPACE SURFERS TO PROFESSIONAL ACTIVITY OF PHYSICIANS IN RUSSIA

  • Authors: Reshetnikov A.V.1,2, Romanova T.E.1,2, Abaeva O.P.1,2, Romanov S.V.3, Prisyazhnaya N.V.1,2
  • Affiliations:
    1. The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The I. M. Sechenov First Moscow State Medical University” of Minzdrav of Russia, (Sechenov University), 119991, Moscow, Russia
    2. The Federal Budget Health Care Institution “The Privolzhye Okrug Medical Center” of The Federal Medical Biological Agency of Russia, 603001, Nizhniy Novgorod, Russia
  • Issue: Vol 31, No 3 (2023)
  • Pages: 324-328
  • Section: Articles
  • URL: https://journal-nriph.ru/journal/article/view/1828
  • DOI: https://doi.org/10.32687/0869-866X-2023-31-3-324-328
  • Cite item

Abstract


The content-analysis was applied to messages (created in April-May of 2018, 2020, 2021 and 2022) from Internet. The drastic increase of interest of audience to issue of medical care support and professional activity of physicians during period of increasing of morbidity of COVID-19 was established. The changing of basic sites for placement of content notably augmentation of mass media role was noticed. The increase of interest to research issue in audiences older than 60 years and in individuals with secondary special education was established. Furthermore, positive alteration of tonality of messages was noted. In 2018, on one positive message fell two negative messages. Starting from 2020, positive messages prevail over negative messages: 2020 — in two times, 2021 — 2.1 times, 2022 — 4.6 times. In absolute values, the number of messages of positive tonality increased up to 9.8 times in 2022 as compared to 2018. Starting from 2020, in the word cloud appeared words “gratitude” and “thank you”.

About the authors

A. V. Reshetnikov

The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The I. M. Sechenov First Moscow State Medical University” of Minzdrav of Russia, (Sechenov University), 119991, Moscow, Russia;

T. E. Romanova

The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The I. M. Sechenov First Moscow State Medical University” of Minzdrav of Russia, (Sechenov University), 119991, Moscow, Russia;

O. P. Abaeva

The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The I. M. Sechenov First Moscow State Medical University” of Minzdrav of Russia, (Sechenov University), 119991, Moscow, Russia;

S. V. Romanov

The Federal Budget Health Care Institution “The Privolzhye Okrug Medical Center” of The Federal Medical Biological Agency of Russia, 603001, Nizhniy Novgorod, Russia

N. V. Prisyazhnaya

The Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The I. M. Sechenov First Moscow State Medical University” of Minzdrav of Russia, (Sechenov University), 119991, Moscow, Russia;

References

  1. Хабриев Р. У. Обеспечение качества — ключевой вопрос деятельности системы здравоохранения. Вестник Росздравнадзора. 2013;(3):32—5.
  2. Михайлова Ю. В., Сибурина Т. А., Сон И. М., Щепин В. О., Линденбратен А. Л., Михайлов А. Ю. Общественное мнение о здравоохранении: основные факторы повышения удовлетворенности населения медицинской помощью. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2019;27(3):231—6.
  3. Данилов А. В., Сон И. М., Меньшикова Л. И. Опыт использования методики SERVQUAL для измерения удовлетворенности пациентов качеством медицинских услуг. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2021;29(3):519—24.
  4. Часовских Г. А. Исследования эволюции морали как коммуникативный инструмент в отношениях врач-пациент. Российский кардиологический журнал. 2020;25(9):60—5.
  5. Филиппов Ю. Н., Абаева О. П., Филиппов А. Ю. История становления информированного добровольного согласия пациента в России. Медицинский альманах. 2013;1(25):11—3.
  6. Александрова О. Ю., Крюкова А. А., Горелов М. В. Механизм реализации прав граждан в сфере охраны здоровья при обращении в медицинскую организацию. Вестник Росздравнадзора. 2014;(3):71—7.
  7. Зашихина И. Г. Недоверие граждан России врачам, конфликт «врач-пациент» — одни из ключевых проблем здравоохранения Российской Федерации. Медицинское право. 2021;(2):52—6.
  8. Симонян Р. З., Осипенкова Е. С. Социальный конфликт «врач-пациент» в современном российском обществе: объективные причины и субъективные факторы. Тенденции развития науки и образования. 2021;(74—6):158—64.
  9. Решетников А. В., Присяжная Н. В., Павлов С. В., Вяткина Н. Ю. Восприятие пандемии COVID-19 жителями Москвы. Социологические исследования. 2020;(7):138—43.
  10. Харитонова В. И. Пандемия COVID-19: идеи пациентоориентированности врача и мотивации пациента (по материалам интернет-источников). Сибирские исторические исследования. 2020;(4):217—39.

Statistics

Views

Abstract - 0

PDF (Russian) - 0

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 2023 АО "Шико"

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Mailing Address

Address: 105064, Vorontsovo Pole, 12, Moscow

Email: ttcheglova@gmail.com

Phone: +7 903 671-67-12

Principal Contact

Tatyana Sheglova
Head of the editorial office
FSSBI «N.A. Semashko National Research Institute of Public Health»

105064, Vorontsovo Pole st., 12, Moscow


Phone: +7 903 671-67-12
Email: redactor@journal-nriph.ru

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies