THE INCLUSIVE EDUCATION IN HIGHER SCHOOL: PERSONALIZATION, ACCESSIBILITY, DIGITIZATION

Abstract


The relevance of inclusive education in higher education institution is determined not only by moral imperatives, but also by pragmatic needs of modern society. The modern labor market requires variety of talents and competencies. The inclusion forms conditions for disclosure of potential of those students who traditionally excluded from educational process. The article draw attention to such key issues of increasing inclusiveness of higher education as attention to social and social cultural components of socialization of the youth that university can provide. Many physical and information barriers that traditionally prevented the disabled to obtain higher education can be eliminated by digital technologies. The digitization erases geographical boundaries and creates equal opportunities for everyone, regardless of place of residence and health status. The specialized software, assistive devices, online platforms can significantly facilitate learning for students with disabilities. However, it is important not just to implement technologies, but to train students and teachers to apply them effectively.

About the authors

N. A. Garazha

The Novorossiysk Branch of the The Federal State Educational Budget Institution of Higher Education “The Financial University under the Government of the Russian Federation”, 353900, Novorossiysk, Russia

, G. A

The Novorossiysk Branch of the The Federal State Educational Budget Institution of Higher Education “The Financial University under the Government of the Russian Federation”, 353900, Novorossiysk, Russia

I. G. Rzun

The Novorossiysk Branch of the The Federal State Educational Budget Institution of Higher Education “The Financial University under the Government of the Russian Federation”, 353900, Novorossiysk, Russia

I. A. Zayarnaya

The Novorossiysk Branch of the The Federal State Educational Budget Institution of Higher Education “The Financial University under the Government of the Russian Federation”, 353900, Novorossiysk, Russia

B. B. Zaikovskii

The Novorossiysk Branch of the The Federal State Educational Budget Institution of Higher Education “The Financial University under the Government of the Russian Federation”, 353900, Novorossiysk, Russia

References

  1. Министерство образования и науки Российской Федерации. Режим доступа: https://minobrnauki.gov.ru/press-center/news/molodezhnaya-politika/74549/
  2. Дудырев Ф. Ф., Рожкова К. В., Романова О. А., Травкин П. В. Обучение и трудоустройство студентов программ среднего профессионального образования с ограниченными возможностями здоровья и инвалидностью. Мониторинг экономики образования. 2020;(4):1—8.
  3. Положение инвалидов. Федеральная служба государственной статистики. Режим доступа: https://rosstat.gov.ru/folder/13964
  4. Ваняйкин Р. А., Петрова М. М., Каскаева Д. С., Пронина Е. А., Шимохина Н. Ю. Заболеваемость учащихся высших учебных заведений в условиях современного образовательного процесса и воздействия факторов среды обитания (обзор литературы). Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2024;(6):1259—66.
  5. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» №273-ФЗ. Режим доступа: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/
  6. Мальцева Т. Е. Инклюзивное образование в России: проблемы и возможности их решения. Человек. Наука. Социум. 2024;1(17):121—39.
  7. Методические рекомендации по организации образовательного процесса для обучения инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья в образовательных организациях высшего образования, в том числе оснащенности образовательного процесса (утв. Министерством образования и науки РФ 8 апреля 2014 г. № АК-44/05вн). Режим доступа: https://base.garant.ru/70680520/
  8. Бугайчук Т. В., Коряковцева О. А., Усанина Н. С., Юферова М. А. Инклюзивное образование в вузе в вопросах и ответах: учебно-методическое пособие. Под. ред. М. В. Новикова. Ярославль; 2018.
  9. Инклюзивное образование на Юге России: время возможностей. Режим доступа: https://vk.com/@-111818156-inkluzivnoe-obrazovanie-na-uge-rossii-vremya-vozmozhnostei-o
  10. Как на Кубани развивается инклюзивное образование. Режим доступа: https://www.kommersant.ru/doc/7249871
  11. Инклюзивное образование. Режим доступа: https://инклюзивноеобразование.рф/
  12. Инклюзивное образование. Режим доступа: https://www.obrazov.org/
  13. Низамеева А. М. Инклюзивное образование: методы и практики. Ученые записки Казанского филиала «Российского государственного университета правосудия». 2024;20:250—4.
  14. Подход, основанный на возможностях. Режим доступа: https://plato.stanford.edu/archIves/sum2020/entries/capability-approach/
  15. Сухушина Е. В., Мариненко Е. С., Вялова В. П. Особенности представления инвалидности в научном дискурсе: опыт практического исследования. Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2024;(82):183—98.
  16. Халикова Д. Р., Хилькевич Е. В. Социокультурная инклюзия: концептуальные основы и тенденции развития. Аутизм и нарушения развития. 2022;20(2):4—12. doi: 10.17759/autdd.2022200201
  17. Богомолов А. В., Бузинова Т. С. Проблема субъектности в историко-педагогическом дискурсе: к вопросу о теоретических предпосылках методологии AGILE. Kant. 2024;3(52):278—82.
  18. Елькина И. Ю., Есина С. В., Запорожцева Г. Е., Комиссарова О. А., Рыбакова Н. А., Фролова С. В., Коновальчук А. Н. Гуманистические аспекты взаимодействия субъектов образовательного процесса современного вуза. М.; 2021.

Statistics

Views

Abstract - 0

PDF (Russian) - 0

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 2025 АО "Шико"

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Mailing Address

Address: 105064, Vorontsovo Pole, 12, Moscow

Email: ttcheglova@gmail.com

Phone: +7 903 671-67-12

Principal Contact

Tatyana Sheglova
Head of the editorial office
FSSBI «N.A. Semashko National Research Institute of Public Health»

105064, Vorontsovo Pole st., 12, Moscow


Phone: +7 903 671-67-12
Email: redactor@journal-nriph.ru

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies