МОДЕЛИ ПОВЕДЕНИЯ ПАЦИЕНТОВ ПРИ ВЗАИМОДЕЙСТВИИ С СИСТЕМОЙ ЗДРАВООХРАНЕНИЯ (НА ПРИМЕРЕ БОЛЕЗНЕЙ ОРГАНОВ ПИЩЕВАРЕНИЯ)

  • Авторы: Банин И., Н .1,2, Черкасов С.1,2, Н .3,2,4
  • Учреждения:
    1. Министерство здравоохранения Воронежской области, 394006, г. Воронеж
    2. ФГБОУ ВО «Российский государственный социальный университет» Минобрнауки России, 129226, г. Москва
    3. ФГБНУ «Национальный научно-исследовательский институт общественного здоровья имени Н. А. Семашко» Минобрнауки России, 105064, г. Москва
  • Выпуск: Том 33, № 3 (2025)
  • Страницы: 401-405
  • Раздел: Статьи
  • URL: https://journal-nriph.ru/journal/article/view/1689
  • DOI: https://doi.org/10.32687/0869-866X-2025-33-3-401-405
  • Цитировать

Аннотация


The role of patient, especially at early stages of disease, is decisive one in relation to disease outcome. Therefore, it is extremely important to analyze typical and deviant forms of one's behavior in interaction with health care system. The purpose of the study is to analyze models of behavior of patients with diseases of digestive system in interaction with the health care system. Three comparison groups were formed for analysis. The first one included patients undergoing planned out-patient treatment (n=531), the second one — patients undergoing planned in-patient treatment (specialized Gastroenterology Department) (n=822). The third one — patients admitted for in-patient treatment at the Emergency Medical Care Hospital on emergency basis (n=147) on account of complications of primary disease (pathology of digestive organs). The groups were compared using such non-parametric criteria as the association coefficient (Cass) and the χ2 criterion. It is established that at choosing physician, the most frequently used source of information by patients is opinions of ones who have already was treated by particular physician. In all three groups, this source of information was used most frequently. The second source most frequently used was one's own previous experience of visiting this physician. The third most important criterion of choice was patient own opinion. At that, no reliable differences in using of information sources by patients included in first and second groups were found. The significant differences in behavior models were found among patients of third group that significantly affects possibility of complications requiring emergency hospitalization. The main criterion for choosing medical organization, if such an opportunity exists, is availability of competent specialists that is considered much more important than good reputation of medical organization. The geographical accessibility is also of great importance for patients, especially for ones receiving medical care in out-patient conditions. The specific characteristics of the models of behavior patterns of patients in each group should to determine other general characteristics of behavior associated with interaction of patient and the health care system.

Об авторах

И. Банин

. Н

Министерство здравоохранения Воронежской области, 394006, г. Воронеж;

С. Черкасов

. Н

ФГБОУ ВО «Российский государственный социальный университет» Минобрнауки России, 129226, г. Москва; ;ФГБНУ «Национальный научно-исследовательский институт общественного здоровья имени Н. А. Семашко» Минобрнауки России, 105064, г. Москва

Список литературы

  1. Глухова Е. И., Шкляев А. Е., Максимов К. В., Бессонов А. Г. Качество жизни и уровень тревожности гастроэнтерологических пациентов. В сб.: Здоровье населения и качество жизни: электронный сборник материалов VII Всероссийской с международным участием заочной научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 30 марта 2020 г. СПб.; 2020. С. 90—6.
  2. Ревель-Муроз Ж. А., Головнева Е. С., Кравченко Т. Г. Оценка качества жизни больных хроническим фиброзным панкреатитом после лазерной туннелизации поджелудочной железы. Лазерная медицина. 2021;25(S3):26.
  3. Галимов О. В., Ханов В. О., Сатаев В. У. К вопросу о хирургической коррекции эвакуаторных нарушений верхних отделов желудочно-кишечного тракта. Экспериментальная и клиническая гастроэнтерология. 2022;202(6):127—30.
  4. Парфенов А. И. Боль в животе. Терапевтический архив. 2023;95(2):113—9.
  5. Abdurakhmanov D. Sh., Rakhmanov К. E., Davlatov S. S., Нidirov Z. E. Quality of life of patients before and after surgical treatment of diffuse toxic goiter. Вестник науки и образования. 2021;106(3-2):80—7.
  6. Черкасов С. Н., Горбунов А. Л., Федяева А. В. Влияние уровня образования на модели поведения, связанные с обращением за медицинской помощью. Международный научно-исследовательский журнал. 2022;9(123):1—5.
  7. Камаев Ю. О., Черкасов С. Н., Федяева А. В., Мартиросов А. В. Модели поведения, связанные с обращением за медицинской помощью пациентов с разным уровнем располагаемого дохода. Вестник Санкт-Петербургского университета. Медицина. 2023;18(1):70—8.
  8. Genovese U., Del Sordo S., Casali M. A new paradigm on health care accountability to improve the quality of the system: four parameters to achieve individual and collective accountability. J. Global Health. 2017;7(1):010301.
  9. Келасьев В. Н., Первова И. Л., Полуэктова Н. М. Концепция человека: социальные и субъективные детерминанты здоровья. Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. 2016;(1):15—26.
  10. Missinne S., Meuleman B., Bracke P. The popular legitimacy of European healthcare systems: a multilevel analysis of 24 countries. J. Eur. Soc. Policy. 2013;(23):231—47.

Статистика

Просмотры

Аннотация - 0

PDF (Russian) - 0

Cited-By


PlumX

Dimensions


© АО "Шико", 2025

Creative Commons License
Эта статья доступна по лицензии Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Почтовый адрес

Адрес: 105064, Москва, ул. Воронцово Поле, д. 12

Email: ttcheglova@gmail.com

Телефон: +7 903 671-67-12

Редакция

Щеглова Татьяна Даниловна
Зав.редакцией
Национальный НИИ общественного здоровья имени Н.А. Семашко

105064, Москва, ул.Воронцово Поле, д.12


Телефон: +7 903 671-67-12
E-mail: redactor@journal-nriph.ru

Данный сайт использует cookie-файлы

Продолжая использовать наш сайт, вы даете согласие на обработку файлов cookie, которые обеспечивают правильную работу сайта.

О куки-файлах