The Characteristics of Medical Personnel Training for Working in Rural Health Care System
- Authors: Pevtsova E.A.1
- Affiliations:
- The Federal State Budget Educational Institution of Higher Education “The V. I. Vernadsky Russian State University of National Economy” of the Ministry of Agriculture of Russia, 143900, Balashikha, Russia
- Issue: Vol 33, No 6 (2025)
- Pages: 1455-1459
- Section: Articles
- URL: https://journal-nriph.ru/journal/article/view/2453
- DOI: https://doi.org/10.32687/0869-866X-2025-33-6-1455-1459
- Cite item
Abstract
The article considers organizational, pedagogical and substantive characteristics of training of medical personnel for rural health care system considering demographic, infrastructural and personnel imbalances. It is demonstrated, on the basis of international and Russian statistics, that shortage of medical personnel in rural areas is determined not only by general level of provision of physicians and paramedical personnel, but also by spatial inequality, labor conditions and limited accessibility of educational and professional trajectories. The evidence-based approaches to rural health care practice are summarized: targeted recruitment and distributed clinical training, simulation training, telementoring, inter-professional models and retention practices. The necessity of integrated ecosystem “education–clinic–community” based on regional requests and telemedicine infrastructure is grounded.
About the authors
Elena Aleksandrovna Pevtsova
The Federal State Budget Educational Institution of Higher Education “The V. I. Vernadsky Russian State University of National Economy” of the Ministry of Agriculture of Russia, 143900, Balashikha, Russia
References
- WHO guideline on health workforce development, attraction, recruitment and retention in rural and remote areas. Режим доступа: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK570769/ (дата обращения 03.07.2025).
- Health at a Glance 2023. OECD Indicators. Режим доступа: https://www.oecd.org/en/publications/2023/11/health-at-a-glance-2023_e04f8239/full-report/geographic-distribution-of-doctors_5b1219d2.html (дата обращения 03.07.2025).
- Заседание с членами Правительства РФ. Выступление (о численности врачей и доле занятых на селе). 23.07.2025. Режим доступа: https://kremlin.ru/events/president/news/77514 (дата обращения 03.10.2025).
- Pender J. Availability of healthcare providers in rural areas lags that of urban areas. Режим доступа: https://www.ers.usda.gov/data-products/charts-of-note/chart-detail?chartId=106208& (дата обращения 03.10.2025).
- State of the world's nursing report 2025. World Health Organization. Geneva, Switzerland; 2025.
- Департамент здравоохранения ХМАО–Югры. Доклад о состоянии здоровья (2023): обеспеченность врачами сельского населения. Режим доступа: https://dzhmao.admhmao.ru/deyatelnost/doklad-o-sostoyanii-zdorovya/10256520/-doklad-za-2023-god/ (дата обращения 03.10.2025).
- Russell D. J., Wilkinson E., Petterson S., Bazemore A. Family Medicine Residencies: How Rural Training Exposure in GME Is Associated With Subsequent Rural Practice. J. Grad. Med. Educat. 2022;14(4):441—50.
- Sheiman I. Health workforce policy in the Russian Federation: How to overcome a shortage of physicians? Front. Public Health. 2022;10:1023845.
- Латышова А. А., Ходакова О. В. Привлечение врачей в сельскую местность в рамках государственной программы: показатели результативности. Здравоохранение Российской Федерации. 2024;68(4):261—6.
- Пестушко Н. А., Ткач Е. Н. Содержание и организация психолого-педагогической работы по развитию ассертивности студентов медицинского вуза. Антропологическая дидактика и воспитание. 2024;7(2):224—39.
- Богданова Т. М., Семенова В. А., Синькеев М. С., Занкин М. А. Значение базовых теоретических знаний для подготовки обучающихся к изучению клинических дисциплин. Педагогический научный журнал. 2023;6(1):183—92.
- Гайворонская Т. В., Дробот Н. Н. Алексеенко С. Н. Профессионально-ориентированное обучение студентов медицинского вуза, зачисленных по целевому набору. Педагогический научный журнал. 2023;6(2):145—51.




