FORMATION OF A HEALTHY LIFESTYLE AMONG MEDICAL STUDENTS: A STUDY AT DAGESTAN STATE MEDICAL UNIVERSITY

Abstract


Introduction. The study aims to study the attitude of students to a healthy lifestyle (HLS), identify key motivators, barriers and factors influencing their behavior. Based on an anonymous survey of 93.7% of respondents, the authors analyzed their eating habits, physical activity, daily routine, as well as the role of academic workload and availability of medical services. The results demonstrate a significant gap between the awareness of the importance of a healthy lifestyle and its practical implementation. Recommendations and suggestions for the formation of a healthy lifestyle at the university to maintain and improve the health of students are offered. The objective of the study: to assess the healthy lifestyle (HLS) among medical students and to develop recommendations for their optimization using the example of the Dagestan State Medical University (DSMU).

About the authors

L. S. Agalarova

Dagestan State Medical University, Makhachkala, Russia

V. Yu. Khanaliev

Dagestan State Medical University, Makhachkala, Russia

E. M. Gazieva

Dagestan State Medical University, Makhachkala, Russia

References

  1. Дугнист П. Я., Мильхин В. А., Головин С. М. и др. Здоровый образ жизни в системе ценностных ориентаций молодежи // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2017. №4. С. 3–25.
  2. Коданева Л. Н., Шулятьев В. М., Размахова С. Ю. и др. Состояние здоровья и образ жизни студентов-медиков // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. №12. С. 45–47.
  3. Журавлева Л. А., Зарубина Е. В., Ручкин А. В. и др. Здоровый образ жизни в оценках молодежи // Образование и право. 2020. №9. С. 322–329.
  4. Камардина Т. В., Попович М. В., Усова Е. В. и др. Методологические аспекты постановки целей и задач в корпоративных программах укрепления здоровья // Профилактическая медицина. 2023. Т. 26, №3. С. 7–13.
  5. Пузанова Ж. В. Особенности образа жизни и отношения к здоровью российских студентов: (на примере МГУ и РУДН) // Социологические исследования. 2017. №8. С. 88–94.
  6. Шальнова С. А., Баланова Ю. А., Деев А. Д. и др. Интегральная оценка приверженности здоровому образу жизни как способ мониторинга эффективности профилактических мер // Профилактическая медицина. 2018. Т. 21, №4. С. 65–72.
  7. WHO. Global guidelines on physical activity. Geneva; 2021.
  8. Гордеева И. В. Основные компоненты здорового образа жизни: мнение студентов колледжа // Здоровье и безопасность в современном образовании. Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Екатеринбург; 2019. С. 53–58.
  9. Brown K. The theory-practice gap in medical education // Lancet. 2019. Vol. 394, N 10211. P. 2109–2111.
  10. Smith J. et al. Health literacy among medical students // Journal of Medical Education. 2021. Vol. 45, N 2. P. 112–120.

Statistics

Views

Abstract - 13

PDF (Russian) - 7

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 1970 АО "Шико"

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Mailing Address

Address: 105064, Vorontsovo Pole, 12, Moscow

Email: ttcheglova@gmail.com

Phone: +7 903 671-67-12

Principal Contact

Tatyana Sheglova
Head of the editorial office
FSSBI «N.A. Semashko National Research Institute of Public Health»

105064, Vorontsovo Pole st., 12, Moscow


Phone: +7 903 671-67-12
Email: redactor@journal-nriph.ru

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies