DEVELOPMENT OF A MARKETING STRATEGY FOR A MEDICAL ORGANIZATION BASED ON AN ANALYSIS OF THE SEGMENTATION OF THE MEDICAL SERVICES MARKET
- Authors: Muslimov M.I.1, Mingazova E.N.1,2,3
- Affiliations:
- Russian Medical Academy of Continuous Professional Education, 125993, Moscow, Russia
- N. A. Semashko National Research Institute of Public Health, 105064, Moscow, Russia
- Kazan State Medical University, 420012, Kazan, Russia
- Issue: Vol 33 (2025): NO ()
- Pages: 873-876
- Section: Articles
- URL: https://journal-nriph.ru/journal/article/view/2302
- DOI: https://doi.org/10.32687/0869-866X-2025-33-s1-873-876
- Cite item
Abstract
The article presents approaches to developing a marketing strategy for a medical organization based on the analysis of medical services market segmentation. Marketing activities of a private medical organization (PMO) include market segmentation assessment, market situation analysis, and competitor identification. The main marketing activity for any PMO is the study of the medical services market and its segments. The key objects of segmentation are medical services, patients, and the PMO itself. Correlation and regression analysis is used to assess key factors affecting the competitive capabilities of the PMO. A comprehensive assessment of the PMO's marketing and management activities made it possible to determine its correct positioning in the medical services market using an algorithm to support management decision-making on determining the cost of a specific consultative, diagnostic, or treatment service using the aggregate summation of sales volume, consumer demand, and competitors' price range.
About the authors
M. I. Muslimov
Russian Medical Academy of Continuous Professional Education, 125993, Moscow, Russia
E. N. Mingazova
Russian Medical Academy of Continuous Professional Education, 125993, Moscow, Russia; N. A. Semashko National Research Institute of Public Health, 105064, Moscow, Russia; Kazan State Medical University, 420012, Kazan, Russia
References
- Зуенкова Ю. А., Кича Д. И. Роль медицинского маркетинга в реализации проектов ценностно-ориентированного здравоохранения // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2022. Т. 30, №6. С. 1318–1323. doi: 10.32687/0869-866X-2022-30-6-1318-1323
- Иваненко А. К. Медицинский маркетинг: виды и инструменты продвижения медицинских услуг в России // Актуальные исследования. 2024. №23-2. С. 26–28. doi: 10.5281/zenodo.11446604
- Коржова Г. А. Маркетинг в медицине ориентированный на современного потребителя // Экономика и предпринимательство. 2023. №1. С. 819–821. doi: 10.34925/EIP.2023.150.1.161
- Арестова А. А. Анализ отношения пациентов к оказанию платных медицинских услуг в городской поликлинике // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2022. Т. 30, №4. С. 564–568. doi: 10.32687/0869-866X-2022-30-4-564-568
- Полякова К. А. Маркетинговая стратегия как структурная составляющая стратегического управления в частных медицинских учреждениях // Философия социальных коммуникаций. 2018. №4. С. 125–128.
- Куренова Д. Г., Прокофьева Е. Г. Тенденции в продвижении частных медицинских клиник // Вызовы современности и стратегии развития общества в условиях новой реальности (шифр-МКВСС): материалы XXVI Международной научно-практической конференции (Москва, 10 мая 2024 г.). М.; 2024. С. 384–390.