FUNCTIONING OF THE INSTITUTIONS FOR ASSESSING QUALIFICATIONS OF MEDICAL SPECIALISTS IN OUTPATIENT AND INPATIENT SETTINGS
- Authors: Kolennikova O.A., Toksanbaeva M.S.
- Issue: Vol 31 (2023): NO ()
- Pages: 1207-1212
- Section: Articles
- URL: https://journal-nriph.ru/journal/article/view/2107
- DOI: https://doi.org/10.32687/0869-866X-2023-31-s2-1207-1212
- Cite item
Abstract
The study of the level of appropriateness of the institutions for assessing qualifications of medical specialists with regard to their purpose is relevant due to a number of manifestations of the dysfunction of these institutions and the need to eliminate them. It is advisable to analyze these phenomena not only in general, but also from individual angles, including in the context of their functioning in outpatient and inpatient conditions. This perspective allows us to identify additional aspects of the dysfunction. The study was carried out on the basis of statistics of the Moscow Healthcare Department and materials of two surveys of medical specialists conducted in 2019 and 2022 by the Department. Opinions of medical personnel in polyclinics and hospitals about advantages and disadvantages of the work of institutions of accreditation and certification to get a qualification category were studied. The shortcomings were associated with the dysfunction factors. It is established that these shortcomings are ranked according to the level of significance. The most significant out of them (high workload and lessened incentives for advancement in skills) are characteristic of both types of medical institutions and their divisions, but more pronounced in outpatient settings. It is shown that a number of shortcomings were eliminated by legislation and due to the development of the infrastructure for continuing medical education. However, some shortcomings cannot be eliminated within the institutions themselves, and further reforming of the healthcare system is required.
About the authors
O. A. Kolennikova
M. S. Toksanbaeva
References
- Марат И. К. Трактовка понятия «социальный институт» в классической и современной социологии. Актуальные вопросы современной науки. 2008; (3):266—72.
- Кукушкин С. К., Спасский А. А., Маношкина Е. М. Периодическая аккредитация медицинских специалистов. Академия медицины и спорта. 2020; 1(2): 21—2. doi: 10.15829/2712-7567-2020-2-12.
- Балкизов З. З., Природова О. Ф., Семенова Т. В., Сизова Ж. М. Переход на новую систему допуска к медицинской деятельности: аккредитация и непрерывное медицинское образование. Медицинское образование и профессиональное развитие. 2016; 26 (4): 12—8.
- Квачахия Л. Л., Мишустин В. Н. О достоинствах и недостатках модели непрерывного медицинского образования. Карельский научный журнал. 2017; 6(3): 34—8.
- Посухова О. Ю. Институциональные условия профессионального развития медицинских работников (по материалам социологического исследования в период борьбы с COVID-19). Теория и практика общественного развития. 2021; (6): 41—50. doi: 10.24158/tipor.2021.6.6.
- Коленникова О. А., Токсанбаева М. С. Оценка квалификации медицинских специалистов в аспекте непрерывного медицинского образования. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2021; 29(S2): 1318—23. doi: 10.32687/0869—866Х-2021-29-s2-1318-1323.
- Аксенова Е. И., Александрова О. А., Аликперова Н. В. и др. Организационно-кадровые механизмы повышения эффективности работы медицинских организаций. М.: ГБУ НИИОЗММ ДЗМ; 2022.
- Improving healthcare quality in Europe: characteristics, effectiveness and implementation of different strategies. World Health Organization and OECD. 2019. Available at: https://www.euro.who.int/en/publications/abstracts/improving-healthcare-quality-in-europe-characteristics,-effectiveness-and-implementation-of-different-strategies-2019
- Краснопольский И. А. Системы непрерывного медицинского образования в мире: практика, проблемы, пути развития. Методология и технология непрерывного профессионального образования. 2020; (3): 6—14. doi: 10.24075/MTCPE.2020.014.
- Зернова Н. И., Плешкова Е. М., Парменова Л. П., Васильева Л. С., Яйленко А. А. Непрерывное медицинское образование и возможности практического врача. Смоленский медицинский альманах. 2018; (3): 75—8.
- Чеснокова И. В. Первые итоги внедрения новой модели непрерывного образования в систему последипломного повышения квалификации врачей. Развитие образования. 2020; (1): 25—28. doi: 10.31483/r-64109.
- Аксенова Е. И., Александрова О. А., Ярашева А. В. и др. Развитие кадрового потенциала столичного здравоохранения. М.: ГБУ НИИОЗММ ДЗМ; 2019.
- Соболева И. В. Воспроизводственная функция заработной платы и трудовая мотивация в современной России. Вопросы политической экономии. 2019; (3): 95—104.