THE ROLE OF PEDAGOGY IN THE PROFESSIONAL ACTIVITY OF A MODERN DOCTOR

Abstract


The relevance of the study of the role of pedagogical knowledge in the professional activity of a modern doctor is due to the reform of the domestic health care system and the reorientation of medical workers from the treatment of diseases to preventive medicine and the promotion of a healthy lifestyle. The purpose of the work is to consider the role of pedagogy in the professional activity of a modern doctor. The article discusses the directions of building a model of interaction between a doctor and a patient. In conclusion, it is concluded that the achievements of pedagogical science, ensuring the harmonious development of personality, are also important for their use in the practical professional activity of a modern doctor, especially from the point of view of teaching patients and educating them to self-preservation behavior. Therefore, pedagogy today plays an important role in the system of training medical personnel and acts as a subject, the study of aspects of which is aimed at integrating pedagogical knowledge into the process of training a modern doctor.

About the authors

M. N. Kurochkina

Kuban Cossack State Institute of Food Industry and Business — Branch of the Moscow State University of Technology and Management named after K. G. Razumovsky (First Cossack University), 353500, Temryuk, Russia

B. H. Panesh

Adygea State University, 385000, Maykop, Russia

L. L. Burkova

Adygea State University, 385000, Maykop, Russia

References

  1. Васильева Е. Ю., Гайкина М. Ю., Тагаева Т. В. Педагогика в клинической практике врача: учебное пособие. Архангельск; 2017. 118 с.
  2. Васильева Е. Ю., Тагаева Т. В. Оценка готовности выпускника медицинского вуза в психолого-педагогической деятельности // Экология человека, 2015. №9. С. 38–43.
  3. Полякова О. В., Жолудова А. Н. Педагогика: учебное пособие для ординаторов РязГМУ 1-го года обучения. Рязань; 2016. 144 с.
  4. Пивненко П. П., Витенко Н. П. Современное состояние изучения педагогических аспектов деятельности врача в отечественных диссертационных исследованиях // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2020. №2. С. 67–75.
  5. Антонова Н. Л. Модели взаимодействия врачей и пациентов в системе медицинского обслуживания // АНИ: педагогика и психология. 2016. №2. С. 272–274.
  6. Богданова Т. М., Семенова В. А., Синькеев М. С., Занкин М. А. Значение базовых теоретических знаний для подготовки обучающихся к изучению клинических дисциплин // Педагогический научный журнал. 2023. Т. 6, №1. С. 183–192.
  7. Власов С. Н. Опрос ординаторов и студентов медицинского вуза по проблемам их готовности к реализации педагогических аспектов в будущей профессиональной деятельности: результаты пилотного исследования // 76-я Итоговая научная конференция студентов Ростовского государственного медицинского университета (Ростов-на-Дону, 26–27 апреля 2022 года): сборник материалов. Ростов-на-Дону; 2022. С. 135–138.
  8. Алексеенко С. Н., Гайворонская Т. В., Дробот Н. Н. Профессионально-ориентированное обучение студентов медицинского вуза, зачисленных по целевому набору // Педагогический научный журнал. 2023. Т. 6, №2. С. 145–151.
  9. Алексеенко С. Н., Гайворонская Т. В., Дробот Н. Н. Совместная продуктивная деятельность «преподаватель-студент» как основа эффективной подготовки специалистов с высшим медицинским образованием // Антропологическая дидактика и воспитание. 2022. Т. 5, №6. С. 12–30.
  10. Богданова Т. М., Блинова В. В., Осколкова А. И., Семенова В. А. Преподавание на клинической кафедре медицинского вуза: адаптация в современных условиях // Антропологическая дидактика и воспитание. 2022. Т. 5, №6. С. 194–204.
  11. Ананченкова П. И., Тонконог В. В. Направления государственной политики в создании и развитии региональной инновационной образовательной системы // Учёные записки Российской Академии предпринимательства. 2016. №49. С. 8–15.

Statistics

Views

Abstract - 0

PDF (Russian) - 0

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 1970 АО "Шико"

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Mailing Address

Address: 105064, Vorontsovo Pole, 12, Moscow

Email: ttcheglova@gmail.com

Phone: +7 903 671-67-12

Principal Contact

Tatyana Sheglova
Head of the editorial office
FSSBI «N.A. Semashko National Research Institute of Public Health»

105064, Vorontsovo Pole st., 12, Moscow


Phone: +7 903 671-67-12
Email: redactor@journal-nriph.ru

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies