MOTIVATION FACTORS FOR DOCTORS: PART 1 (CHOOSING A DOCTOR'S PROFESSION)

Abstract


Modern society is facing numerous challenges in the field of healthcare, which require young people to make an informed choice of profession. In an ever-changing social and economic environment, the question of what motivates young people to choose a medical profession is becoming an increasingly relevant topic for research. This article provides an in-depth analysis of the many motivational factors that play a key role in deciding on a medical career. The work covers psychological, social and economic aspects that shape the motivation of future doctors. Psychological factors include inner aspirations and personal beliefs, such as a desire to help people, an interest in science, and an attraction to the humanities of medicine. Social aspects consider the influence of the environment, including family values and cultural expectations, which may encourage young people to choose this profession. Economic factors focus on financial expectations and career opportunities in medicine. Based on a sociological study conducted among students and applicants of medical universities, the article highlights the key motivators influencing the choice of a doctor's profession. The results of this work can serve as a basis for the development of programs aimed at attracting and retaining young people in the medical profession, which is important for the future of healthcare.

About the authors

N. Sh. Sarkhadov

N. A. Semashko National Research Institute of Public Health, 105064, Moscow, Russia

V. E. Andrusov

Research Institute for Healthcare Organization and Medical Management, 115088, Moscow, Russia

A. V. Smyshlyaev

Research Institute for Healthcare Organization and Medical Management, 115088, Moscow, Russia

A. V. Gazheva

Research Institute for Healthcare Organization and Medical Management, 115088, Moscow, Russia

References

  1. Кечина Э. А., Насекина С. Н., Калинина М. А. Профессиональная мотивация студентов медицинского вуза: педагогический аспект // Современные проблемы науки и образования. 2022. №4. С. 52.
  2. Касимовская Н. А. Современные подходы к определению мотивации выбора профессии практикующими врачами как фактор управления кадровыми ресурсами системы здравоохранения // Санитарный врач. 2018. №11. С. 57—62.
  3. Шинкаренко С. В., Аветисян Р. Р., Абаева Р. Р. Мотивация как ведущий фактор учебно-профессиональной деятельности будущего врача // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2017. №2. С. 112—117.
  4. Прошляков В. Д., Трутнева Е. А., Лапкин М. М. Повышение мотивации учебной деятельности студентов медицинского вуза как фактор подготовки квалифицированного врача // Интеграция медицинского и фармацевтического образования, науки и практики: сборник статей I Международного научно-педагогического форума, посвященного 80-летию ФГБОУ ВО КрасГМУ им. проф. В. Ф. Войно-Ясенецкого Минздрава России, (Красноярск, 02—04 февраля 2022 года). Красноярск; 2022. С. 237—241.
  5. Литвинцева С. А. Выбор профессии врача в системе детерминирующих факторов // Власть и управление на Востоке России. 2018. №2. С. 72—80.
  6. Алексеенко С. Н., Гайворонская Т. В., Дробот Н. Н. Динамика мотивационных детерминант в выборе профессии врача студентами медицинского вуза // Образовательный вестник Сознание. 2022. Т. 24, №2. С. 4—13.
  7. Степанова Н. В., Неволина В. В. Мотивация выбора профессии врача и ценностные ориентации студентов медицинского вуза // Мир науки, культуры, образования. 2014. №6. С. 239—241.
  8. Лабазанова М. С., Зенцова К. Ю. Выбрая професию врача // Твое призвание: материалы Десятого Всероссийского (с международным участием) конкурса научно-практических работ, посвящённого памяти доктора педагогических наук, профессора Василия Федоровича Сахарова (Киров, 21 мая 2022 года). Киров; 2022. С. 29—32.
  9. Бушмакина К. Д. Я б детей лечить пошёл — пусть меня научат // Твое призвание: материалы Десятого Всероссийского (с международным участием) конкурса научно-практических работ, посвящённого памяти доктора педагогических наук, профессора Василия Федоровича Сахарова (Киров, 21 мая 2022 года). Киров; 2022. С. 209—211.
  10. Бобровский Н. А. Как я пришел к профессии врача // Твое призвание: материалы Десятого Всероссийского (с международным участием) конкурса научно-практических работ, посвящённого памяти доктора педагогических наук, профессора Василия Федоровича Сахарова (Киров, 21 мая 2022 года). Киров; 2022. С. 204—208.
  11. Гибалова Д. Н., Танабаева Е. С., Черезова А. С. На пути к выбору професии врача // Твое призвание: материалы Девятого Всероссийского (с международным участием) конкурса научно-практических работ, посвящённого памяти доктора педагогических наук, профессора Василия Федоровича Сахарова (Киров, 21 мая 2021 года). Киров; 2021. С. 25—27.
  12. Новикова М. В., Чухрова М. Г. Мотивы выбора врачебной профессии у современных студентов // Развитие человека в современном мире. 2024. №2. С. 40—50.
  13. Алексеенко С. Н., Гайворонская Т. В., Дробот Н. Н. Совместная продуктивная деятельность «преподаватель—студент» как основа эффективной подготовки специалистов с высшим медицинским образованием // Антропологическая дидактика и воспитание.— 2022.- Т. 5, № 6.— С. 12—30.
  14. Алексеенко С. Н., Гайворонская Т. В., Дробот Н. Н. Профессионально-ориентированное обучение студентов медицинского вуза, зачисленных по целевому набору // Педагогический научный журнал.— 2023.- Т. 6, № 2.— С. 145—151.

Statistics

Views

Abstract - 0

PDF (Russian) - 0

Cited-By


PlumX

Dimensions


Copyright (c) 1970 АО "Шико"

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Mailing Address

Address: 105064, Vorontsovo Pole, 12, Moscow

Email: ttcheglova@gmail.com

Phone: +7 903 671-67-12

Principal Contact

Tatyana Sheglova
Head of the editorial office
FSSBI «N.A. Semashko National Research Institute of Public Health»

105064, Vorontsovo Pole st., 12, Moscow


Phone: +7 903 671-67-12
Email: redactor@journal-nriph.ru

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies