Problems of Social Hygiene, Public Health and History of MedicineProblems of Social Hygiene, Public Health and History of Medicine0869-866X2412-2106Joint-Stock Company Chicot92410.32687/0869-866X-2022-30-3-479-485Научная статьяThe attitude of medical workers to professional self-education and system of post-graduate medical education in RussiaKornilovM. N.-AkhmetovaA. I.-TarasenkoE. A.etarasenko@hse.ruThe State Budget Institution of Health Care “The Morozov State Clinical Hospital of the Moscow Heal Care Department”The Multiprofile Medical Center of the Bank of RussiaThe National Research University “Higher School of Economics”1512202230347948518062022Copyright © 2022,2022The article presents analysis of changes in attitudes of medical practitioners toward professional self-education and barriers to increasing level of education in system of continuing medical education from beginning of its implementation in 2013 to 2020. The most important factor for medical workers motivation is internal factor: more than 90% of respondents indicated acquiring new knowledge and personal development as motivation both in 2020 and in 2014. However, in 2020, 63% of respondents are not ready to pay for their own education. So, medical workers are less interested to invest in their own professional development while interest in obtaining new knowledge and personal growth was soundly expressed. The alarming trend is in the fact that proportion of medical practitioners who consider professionally oriented reading necessary for self-education decreased in 2020. The medical workers also noted mistrust and several subjectively perceived barriers for professional development in the system of continuing medical education.motivationself-educationmedical practitionercontinuing medical educationpostgraduate medical educationhealth care policyмотивация к самообразованию практикующих медицинских работниковсистема непрерывного медицинского образованияпостдипломное медицинское образованиеполитика в области здравоохранения[Михайлова Ю. В., Сибурина Т. А., Сон И. М., Щепин В. О., Линденбратен А. Л., Михайлов А. Л. Общественное мнение о здравоохранении: основные факторы повышения удовлетворенности населения медицинской помощью. Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2019;27(3):231-6.][Щепин В. О., Расторгуева Т. И. Вопросы управления человеческими ресурсами в здравоохранении в контексте современных задач развития отрасли. Бюллетень Национального научно-исследовательского института общественного здоровья имени Н. А. Семашко. 2018;(2):92-7.][Стародубов В. И., Улумбекова Г. Э. Здравоохранение России: сценарии развития. Оргздрав: новости, мнения, обучение. 2015;(2):34-47.][Улумбекова Г. Э., Балкизов З. З. Непрерывное медицинское образование в России: что уже сделано и пути развития. Оргздрав: новости, мнения, обучение. Вестник ВШОУЗ. 2016;(3-4):37-49.][Лобачев И. В., Соловьев А. И., Корнилов В. А., Резванцев М. В. Система непрерывного медицинского образования и принципы аккредитации медицинских специалистов. Военно-медицинская академия им. С. М. Кирова. 2019;(1):242-6.][Рейтинг социально-экономического положения регионов по итогам 2020 г. Рейтингового агентства «РИА-Рейтинг». Электронный ресурс. Режим доступа: https://riarating.ru/regions/20210531/630201367.html (дата обращения 25.11.2020).][Погорелова С. А. Анализ направлений профессионального развития медицинских работников в свете современной политики здравоохранения. Диссертация магистра НИУ ВШЭ. М.; 2014. Электронный ресурс. Режим доступа: https://www.hse.ru/edu/vkr/124125788 (дата обращения 25.11.2020).][Ратникова Л. И. Мотивация практикующего врача к непрерывному медицинскому образованию. Инфекционные болезни. 2014;(1):9-11.][Samuel A., Cervero R. M., Durning S. J., Maggio L. A. Effect of continuing professional development on health professionals' performance and patient outcomes: A scoping review of knowledge syntheses. Academic Medicine. 2021;(6):913-23.]