Problems of Social Hygiene, Public Health and History of MedicineProblems of Social Hygiene, Public Health and History of Medicine0869-866X2412-2106Joint-Stock Company Chicot75610.32687/0869-866X-2021-29-s2-1423-1428Научная статьяPSYCHOLOGICAL CARE FOR SCHOOL-AGE PATIENTS WITH CORONAVIRUS INFECTION IN THE HOSPITALSviridovaT. V.-FisenkoA. P.-LazurenkoS. B.-DrobyshevaM. M.-NMRC of Child Health Ministry of Health of RussiaInstitute of Correctional Pedagogy, Russian Academy of EducationPeoples' Friendship University of Russia1512202129S21423142823112021Copyright © 2021,2021For the first time in pediatric practice, the psychological state of 100 children (7-17 years old) with COVID-19 in the state of hospitalization was studied on the basis of the Scientific Medical Research Center of Children's Health of the Russian Ministry of Health Care and the directions of psychological and pedagogical assistance were determined. Analysis of medical and psychological-pedagogical documentation, conversation, observation, screening diagnostics were conducted. It was established that according to the totality of physical and psychological factors (the main psychological difficulty) patients can be grouped into the following groups: children in a severe physical state, with unstable manifestations of mental activity (n = 4; 4%); children in a predominantly moderately severe state with significant distress related to the disease (n = 48; 48%); children in a satisfactory physical state, with mild and mostly situational difficulties in adapting to the situation of hospitalization (n = 46; 46%); children in a satisfactory physical state, in a relatively stable positive psychological state (n = 2; 2%). Consideration of the severity of their physical and psychological condition and their basic psychological difficulties allows differentiated psychological aid to be rendered to children and teenagers in special conditions of the «red zone».COVID-19COVID-19psychological helpschoolchildrenпсихологическая помощьобучающиеся[Баранов А. А., Намазова-Баранова Л. С., Хаитов Р. М. и др. Согласованные рекомендации по ведению детей с аллергическими болезнями в период пандемии нового коронавируса SARS-CoV-2 (инфекции COVID-19) // Педиатрическая фармакология. 2020. Т. 17, № 2. С. 119-122. DOI: 10.15690/pf.v17i2.2097.][Старшинова А. А., Кушнарева Е. А., Малкова А. М. и др. Новая коронавирусная инфекция: особенности клинического течения, возможности диагностики, лечения и профилактики инфекции у взрослых и детей // Вопросы современной педиатрии. 2020. Т. 19, № 2. С. 123-131. DOI: 10.15690/vsp.v19i2.2105.][Волкова О. В, Шестерня П. А. Стратегии и направления организации медико-психологической помощи в пост-пандемийный период // Сибирское медицинское обозрение. 2020. № 3. С. 5-10. DOI: 10.20333/2500136-2020-3-5-10.][Спасенников Б. А. COVID-19 и нервно-психическое здоровье: некоторые социально-гигиенические аспекты // Бюллетень национального научно-исследовательского института общественного здоровья имени Н. А. Семашко. 2020. № 2. С. 54-59. DOI: 10.25742/NRIPH.2020.02.008.][Сулайманова М. Р., Аликбарова Е. Р. Актуальные вопросы взаимодействия личности с окружающим миром в условиях карантина и режима самоизоляции при пандемии коронавируса (COVID-19) // Вестник Кыргызско-Российского Славянского Университета. 2020. Т. 20, № 5. С. 143-153.][Brooks S., Webster R. K., Smith L. E. et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence // Lancet. 2020. Vol. 395, N 20227. P. 912-920. DOI: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8.][Danese A., Smith P., Chitsabesan P., Dubicka B. Child and adolescent mental health amidst emergencies and disasters // Br. J. Psychiatry. 2020. Vol. 216, N 3. P. 159-162. DOI: 10.1192/bjp.2019.244.][Jiao W. Y., Wang L. N., Liu J. et al. Behavioral and emotional disorders in children during the Covid-19 epidemic // J. Pediatr. 2020. Vol. 221. P. 264-266. DOI: 10.1016/j.jpeds.2020.03.013.][Wu Z., McGoogan J. M. Characteristics of and important lessons from the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) outbreak in China: summary of a report of 72 314 cases from the chinese center for disease control and prevention // JAMA. 2020. Vol. 323, N 13. P. 1239-1242. DOI: 10.1001/jama.2020.2648.][Ludvigsson J. F. Systematic review of COVID-19 in children shows milder cases and a better prognosis than adults // Acta Paediatr. 2020. Vol. 109, N 6. P. 1088-1095. DOI: 10.1111/apa.15270.][Shen K., Yang Y. Diagnosis and treatment of 2019 novel coronavirus infection in children: a pressing issue // World J. Pediatr. 2020. Vol. 16, N 3. P. 219-221. DOI: 10.1007/s12519-020-00344-6.][Jain P. N., Finger L., Schieffelin J. S. et al. Responses of three urban U. S. Children’s Hospitals to COVID-19: Seattle, New York and New Orleans // Paediatr. Respir. Rev. 2020. Vol. 35. P. 15-19. DOI: 10.1016/j.prrv.2020.06.002.][Götzinger F., Santiago-García B., Noguera-Julián A. et al. COVID-19 in children and adolescents in Europe: a multinational, multicentre cohort study // Lancet Child Adolescent Health. 2020. Vol. 4, N 9. P. 653-661. DOI: 10.1016/S2352-4642(20)30177-2.][Darlington A. S. E., Morgan J. E., Wagland R. et al. COVID-19 and children with cancer: Parents' experiences, anxieties, and support needs // Pediatr. Blood Cancer. 2021. Vol. 68, N 2. P. e28790. DOI: 10.1002/pbc.28790.][Ellis K., Lindley L. C. A virtual children's hospice in response to COVID-19: the Scottish experience // J. Pain Symptom Management. 2020. Vol. 60, N 2. P. e40-e43. DOI: 10.1016/j.jpainsymman.2020.05.011.][Tummala P., Muhammad T. Conclusion for Special Issue on COVID-19: how can we better protect the mental health of children in this current global environment? // Child Abuse Negl. 2020. Vol. 110, Pt 2. P. 104808. DOI: 10.1016/j.chiabu.2020.104808.][Baruchel A., Bertrand Y., Boissel N. et al. COVID-19 and acute lymphoblastic leukemias of children and adolescents: First recommendations of the Leukemia committee of the French Society for the fight against Cancers and Leukemias in children and adolescents (SFCE) // Bull. Cancer. 2020. Vol. 107, N 6. P. 629-632. DOI: 10.1016/j.bulcan.2020.04.003.][Racine N., Cooke J. E., Eirich R. et al. Child and adolescent mental illness during COVID-19: a rapid review // Psychiatry Res. 2020. Vol. 292. P. 113307. DOI: 10.1016/j.psychres.2020.113307.][Zhou S. J., Zhang L. G., Wang L. L. et al. Prevalence and socio-demographic correlates of psychological health problems in Chinese adolescents during the outbreak of COVID-19 // Eur. Child Adolesc. Psychiatry. 2020. Vol. 29, N 6. P. 749-758. DOI: 10.1007/s00787-020-01541-4.][Лазуренко С. Б. Cовременное состояние и перспективы развития психолого-педагогической помощи в педиатрии // Российский педиатрический журнал. 2020. Т. 23, № 3. C. 148-154. DOI: 10.18821/1560-9561-2020-23-3-148-153.][Лазуренко С. Б. Психическое развитие детей с нарушениями здоровья в раннем возрасте. М.: Логомаг, 2015. 255 c.][Лазуренко С. Б., Намазова-Баранова Л. С., Ртищева М. С. и др. Рожденные слишком рано. М.: АдамантЪ, 2017. 103 с.][Практикум по возрастной психологии: учебное пособие / под ред. Л. А. Головей, Е. Ф. Рыбалко. СПб.: Речь, 2002. 681 с.][Прихожан А. М., Толстых Н. Н. Психология сиротства. СПб.: Питер, 2007. 413 с.][Свиридова Т. В., Лазуренко С. Б., Ртищева М. С. и др. Медико-социальные критерии диагностики жестокого обращения с хронически больными детьми в семье // Российский педиатрический журнал. 2018. Т. 21, № 4. С. 216-220. DOI: 10.18821/1560-9561-2018-21-4-216-220.][Буслаева А. С., Венгер А. Л., Лазуренко С. Б. Задачи психологической помощи тяжело больному ребенку и его родителям // Культурно-историческая психология. 2016. Т. 12, № 1. С. 56-65.][Исаев Д. Н. Эмоциональный стресс. Психосоматические и соматопсихические расстройства у детей. СПб.: Речь, 2005. 400 с.][Венгер А. Л., Морозова Е. И. Экстренная психологическая помощь детям и подросткам. Дубна: Гос. ун-т «Дубна», 2016. 145 с.][Фрейд А. Лекции по детскому психоанализу. М.: Апрель-Пресс; Эксмо, 2002. 303 с.][Юл У., Уильямс Р. М. Стратегии вмешательства при психических травмах, возникших вследствие масштабных катастроф // Детская и подростковая психотерапия / под ред. Д. Лейна, Э. Миллера. СПб.: Питер, 2001. С. 275-308.][Василюк Ф. Е. Психология переживания: Анализ преодоления критических ситуаций. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. 200 с.][Мухина В. С. Феноменология развития и бытия личности // Развитие личности. 2010. № 3. С. 193-237.][Выготский Л. С. Вопросы детской (возрастной) психологии // Собр. соч. В 6 т. М.: Педагогика, 1982-1984.][Карабанова О. А. Психология семейных отношений и основы семейного консультирования: учебное пособие. М.: Гардарики, 2005. 319 c.][Портнова А. А. Психические нарушения у детей и подростков при чрезвычайных ситуациях: дис. … докт. мед. наук. М., 2007.][Ртищева М. С., Лазуренко С. Б. Психологическое сопровождение семьи ребенка, находящегося в отделении реанимации и интенсивной терапии // Альманах Института коррекционной педагогики. 2017. № 31. С. 50-59.][Сухарева Г. Е. Клинические лекции по психиатрии детского возраста. Т. II. Часть 2. М.: Медицина, 1959. 406 c.][Тарабрина Н. В. Психология посттравматического стресса. М.: Институт психологии РАН, 2009. 302 c.]