Problems of Social Hygiene, Public Health and History of MedicineProblems of Social Hygiene, Public Health and History of Medicine0869-866X2412-2106Joint-Stock Company Chicot4010.32687/0869-866X-2019-27-3-231-236Научная статьяThe public opinion about health care: the main factors of increasing satisfaction of population with medical careMihailovaIu. V.-SiburinaT. A.siburina@mednet.ruSonI. M.-ShchepinV. O.-LindenbratenA. L.-MihailovA. Iu.-The Federal State Budget Institution “The Central Research Institute for Health Organization and Informatics” of Minzdrav of RussiaThe Federal State Budget Scientific Institution “The N. A. Semashko National Research Institute of Public Health”1512201927323123606042021Copyright © 2019,2019The evaluation of satisfaction of population with medical care has become widespread in practice of medical institutions as an obligatory criterion of assessing quality of their functioning.The study objective is to determine degree of satisfaction of population Russia with health care and role of particular factors in its formation.The study applied questionnaire survey of residents of 9 subjects of the Russian Federation using representative sampling of 1457 observations. The Pearson contingency indicator and the Chuprov-Cramer indicator of association between two nominal variables were determined. The ranking of signs according their influence strength was carried out.The most significant role in evaluation of satisfaction with health system functioning is played by satisfaction with medical care. Among the factors characterizing consumers of medical services, self-assessment of one's health status, social status of respondents, residence demonstrate the most effect. The priority factors in formation of positive public opinion about health care are identified.It is proved that positive opinion about health care depends on quality and accessibility of popular types of medical care, organization of functioning of primary health care medical organizations according expectations of population. The level of satisfaction with health care system is lower than in case of rendered medical services.public opinionmedical carehealth care systemsocial efficiencysatisfactionfactorsобщественное мнениемедицинская помощьсистема здравоохранениясоциальная эффективность отраслиудовлетворенностьфакторы, влияющие на удовлетворенность[Астафьев Л. М. Роль типологизации пациентов в оценке качества медицинской помощи. СОЦИС. 2005;(6):136-40.][Саакян К. Р. Использование методологии медико-социологических исследований для оценки качества медицинской помощи. Вопросы теоретической и клинической медицины. 2011;(6). Доступно по ссылке: http://www.med-practic.com/rus/1210/26039/Использование%20методологии%20медико-социологических%20исследований/article.more.html (дата обращения: 14.02.2012).][Куницкая С. В. К проблеме удовлетворенности населения медицинской помощью. Вопросы организации и информатизации здравоохранения. 2006;(3):33-6.][Entwistle V. A. Public opinion on systems for feeding back views to the National Health Service. Quality and Safety in Health Care. 2004; (7):124-9.][Goldstein L., Farquhar M. B., Crofton C., Garfinkel S., Darby C. Why another patient survey of hospital care. Health Services research. 2005. DOI :10.1111/j.1475-6773.2005.00477.X][Linder J. A., Jun M. A., Bates D. W. Electronic health record use and the quality of ambulatory care in the United States. Arch. Intern. Med. 2007;167(13):1400-05.][Higashi Т., Wenger N. S., Adams J. L. Relationship between Number of Medical Conditions and Quality of Care. N. Engl. J. Med. 2007; 356:2496-04.][«Противостояние логик»: врач, пациент и власть в условиях реформирования системы здравоохранения. Сводный аналитический отчет Левада-Центра. Доступно по ссылке: www.levada.ru/cp/wp-content/uploads/2016/05/299_1-15_Svodnyj-analiticheskij-otchet.pdf (дата обращения: 08.10.2018).][Обобщенные результаты социологических исследований отношения населения к системе здравоохранения. Доступно по ссылке: https://www.rosminzdrav.ru/news/2015/09/01/2516-obobschennye-rezultaty-sotsiologicheskih-issledovaniy-otnosheniya-naseleniya-k-sisteme-zdravoohraneniya (дата обращения: 23.09.2017).][РОМИР: удовлетворенность медицинскими услугами в России. Доступно по ссылке: https://mresearcher.com/2015/07/romir-udovletvorennost-medicinskimi-uslugami-v-rossii.html (дата обращения: 02.08.2018).][Гехт И. А., Артемьева Г. Б. К вопросу об изучении удовлетворенности населения системой здравоохранения. Менеджер здравоохранения. 2014;(4):6-12.][Факторы удовлетворенности качеством медицинской помощи. Доступно по ссылке: https://studfiles.net/preview/2491507/page:48/ (дата обращения: 21.06.2017).][Кокорин В. Г., Куковякин С. А., Шешунов И. В., Куковякина Н. Д. Удовлетворенность медицинской помощью (обзор литературы). Вятский медицинский вестник. 2009;(2-4):69-77.]