Problems of Social Hygiene, Public Health and History of MedicineProblems of Social Hygiene, Public Health and History of Medicine0869-866X2412-2106Joint-Stock Company Chicot35810.32687/0869-866X-2020-28-s1-729-735Научная статьяThe medical organization of primary care: competitiveness and reputationDavydovichA. R.davyanna@yandex.ruShmelevaT. V.-SyrkovaI. S.-Sochi State University151220202872973506042021Copyright © 2020,2020The article investigated the state of the competitive environment on the market of medical services of the Krasnodar territory, which included socio-economic indicators needed to understand current market conditions such as the number of medical organizations of primary care and health manpower; the volume of paid medical services, rendered to population of the region and individual costs for medical services; the investment performance of the industry, the possibility of participation of private medical organizations in the implementation of the Territorial program of obligatory medical insurance.The author's interpretation reveals the concept of «business reputation of a primary-level medical organization». It is proved that the «business reputation» on the Internet or online reputation has become a strategic tool for ensuring the competitive advantages of a primary - level medical organization. The content analysis of Internet resources conducted in the study showed that the online reputation of a primary care organization is primarily patient reviews (negative and positive), and online reputation management in the Internet is continuous work with patient reviews, the process of communicating with the audience, publishing information materials, etc.Monitoring popular sites on this topic prodoctorov.ru and Yandex. Search and analysis of patient reviews of medical organizations in Sochi allowed the authors to assess the online reputation of primary care organizations.In conclusion, the article presents an algorithm for managing online reputation on the Internet to ensure the competitiveness of primary care organizations.primary care organizationscompetitivenesscompetitive environment in the medical services marketbusiness reputationonline reputationonline reputation management algorithmмедицинские организации первичного звенаконкурентоспособностьконкурентная среда на рынке медицинских услугделовая репутацияонлайн-репутацияалгоритм управления онлайн-репутацией[Здравоохранение в России. 2019. Статистический сборник. М.: Росстат; 2019. 170 с.][Local Business Websites and Google My Business Comparison Report. Режим доступа: https://www.brightlocal.com/research/local-business-websites-and-google-my-business-comparison (дата обращения 22.03.2020). 3.40 фактов, подтверждающих важность репутации для бизнеса. Режим доступа: https://vc.ru/marketing/88138-40-faktov-podtverzhdayushchih-vazhnost-reputacii-dlya-biznesa (дата обращения 22.03.2020).][Зудин А. Б. Основы реформирования здравоохранения в России: Монография. М.: Изд-во ООО «Шико»; 2017. 280 с.][Шипова В. М., Маличенко В. С. Хабриев Р. У. Государственные гарантии медицинской помощи. М.: ГЭОТАР-Медиа; 2017. 232 с.][Линденбратен А. Л. Здоровье и здравоохранение. Мысли серьезные и не очень. М.: ГЭОТАР-Медиа; 2017. 272 с.][Улумбекова Г. Э. Здравоохранение России. Что надо делать. Состояние и предложения: 2019-2024 гг. Режим доступа: https://www.rosmedlib.ru/book/ISBN9785970454176 (дата обращения 07.04.2020).][Шишкин С. В., Понкратова О. Ф., Потапчик Е. Г., Сажина С. В. Рейтинг доступности и качества медицинской помощи в субъектах Российской Федерации. М.: Изд. дом НИУ ВШЭ; 2019. 96 с.][Берсенева Е. А., Таирова Р. Т. Информационные технологии в управлении качеством медицинской помощи: Учебное пособие. М.: ООО «Светлица»; 2019. 220 с.][Прохоров Н., Сидорин Д. Управление репутацией в интернете. М.: Издательский дом Университета «Синергия»; 2019. 168 с.][Козлова Н. П. Особенности формирования деловой репутации современной компании: Монография. М.: Дашков и Ко; 2014. 376 с.][Основные показатели учреждений здравоохранения Краснодарского края 2014-2018. Статистический сборник. Краснодар: Краснодарстат; 2019. 65 с.][Краснодарский край в цифрах. 2018: Статистический сборник. Краснодар: Краснодарстат; 2019. 302 с.][О Территориальной программе государственных гарантий бесплатного оказания гражданам медицинской помощи в Краснодарском крае на 2020 год и на плановый период 2021 и 2022 годов. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/561647094 (дата обращения 27.03.2020).]