Problems of Social Hygiene, Public Health and History of MedicineProblems of Social Hygiene, Public Health and History of Medicine0869-866X2412-2106Joint-Stock Company Chicot34110.32687/0869-866X-2020-28-4-621-626Научная статьяThe particular aspects of improvement of laboratory service of regionZolotarevP. N.zolotareff@list.ruCherkasovS. N.-BaevaE. S.-The Private Institution Educational Organization of Higher Education “The Medical University ‘Reaviz’”N. A. Semashko National Research Institute of Public HealthThe Federal State Autonomous Educational Institution of Higher Education “The Academician S. P. Korolev Samara National Research University”1512202028462162606042021Copyright © 2020,2020The analysis of various needs in medical laboratory services among physicians of the Samara oblast is targeted to further improvement of laboratory service at oblast level. It is established that effectiveness of laboratory service depends on the needs of customer of service sector which are both physicians and patients. Ignoring their needs results in an increasing both of number of unsatisfied customers and level of mistrust individual operators and laboratory service itself. On the contrary, client-centric approach facilitates dialog of all participants of process of providing laboratory services.needmedical laboratory servicephysiciansimprovement of laboratory serviceпотребностьмедицинская лабораторная услугалечащий врачсовершенствование лабораторной службы[Клиническая лабораторная диагностика: национальное руководство. Т. 1. В. В. Долгов, В. В. Меньшиков (ред.). М.: ГЭОТАР-Медиа; 2012.][Годков М. А. Принципы централизации лабораторных исследований. Лабораторная служба. 2015;4(4):3-10. doi: 10.17116/labs2015443-10][Кишкун А. А. Централизация лабораторных исследований - современная форма оказания лабораторных услуг населению страны. Клиническая лабораторная диагностика. 2015;(9):5-6.][Ставцев М. Г., Андреева А. С. Децентрализация исследований критических состояний как решение по оптимизации ресурсного обеспечения лабораторий. Лабораторная служба. 2016;5(3):24.][Золотарев П. Н. Организация системы менеджмента качества в медицинских организациях с помощью лабораторных информационных систем. Вестник медицинского института «РЕАВИЗ». 2017;(1):108-12.][Лысов Н. А. Современные проблемы высшего медицинского образования. Вестник новых медицинских технологий. 2012;19(4):183-5.][Лянг О. В., Звездина Е. И., Кочетов А. Г. Некоторые аспекты кадрового состава клинико-диагностических лабораторий в Российской Федерации. Лабораторная служба. 2015;4(2):63-6. doi: 10.17116/labs20154263-66][Золотарев П. Н., Лянг О. В., Кочетов А. Г. Формирование понятия «медицинская лабораторная услуга» на основе правовой и специализированной документации Российской Федерации. Медицинский альманах. 2014;33(3):21-5.][Аминев Р. А., Билалов Ф. С. Анализ качества лабораторных услуг посредством изучения мнений пациентов. Медицинский вестник Башкортостана. 2013;8(5):15-21.][Долгих Т. И. Проблемные вопросы лабораторной медицины в условиях модернизации здравоохранения. Клинико-лабораторный консилиум. 2012;42(2):4-6.][Золотарев П. Н., Краснова Н. Н. Мнение сотрудников с высшим образованием как критерий оценки качества работы клинико-диагностических лабораторий. Сибирский медицинский журнал. 2015;(5):85-8.]